• Tips om uit een fotografen block te komen.

    27 juni 2016

    We zien zoveel, we willen zoveel. En altijd maar dat presteren. Fotoclubs, wedstrijden. Of is er weer een nieuwe camera of lens op de markt gekomen en worden je goede bergen belooft? Kan je echt niet zonder? Wie wordt daar nu eigenlijk het meest wijzer van? De commercie of jij? Voor een mooie foto heb je die dure camera of lens echt niet nodig. Al dat vergelijken en onrust kan ertoe leiden dat je je plezier verliest in de fotografie. We willen teveel en we vergelijken ons teveel met andere fotografen. Het gevolg is dat we onze  onbevangen kijk verliezen en de moed om te experimenteren. In ieder geval worden we er niet gelukkiger van. Likes op sociale media, nog zoiets. Helemaal niet belangrijk! Eerder werken ze je tegen, omdat het gevaar is dat je blijft hangen in je succesjes.

    ( Gewoon knippen maar. Gewoon de hele dag door. En liever de mensen die mij lief zijn, dan alleen maar wildvreemden. Tegenwoordig sta ik ook wel eens op de foto.)

    Wat kan je doen om uit een fotografen block te komen? Ten eerste doe die computer uit, stop met de dagelijkse beslommeringen en ga erop uit. Het maakt niet uit waar en wat je schiet, als je maar fotografeert. Vergeet alle regeltjes die je geleerd hebt voor een juiste compositie enz. Gewoon heerlijk knippen, het liefst licht met b.v. met een smartphone of een eenvoudige compact. Geen ballast van filters, statieven enz. Onscherp? Wat maakt het uit. Een onscherpe foto spreekt toch de fantasie veel meer aan? Fotografeer alleen wat jij leuk of mooi vindt. Ga niet naar locaties waar jij niets mee hebt. Dichtbij huis lijkt saai, maar ook daar kan je iets bijzonders ontdekken in het alledaagse. Neem de tijd om goed te kijken. Ga lekker ergens zitten, registreer bewust wat er om je heen te zien is en de foto komt dan vanzelf naar jou toe. Neem eens de tijd voor een praatje. Je zal versteld staan wat voor gesprekken er ontstaan. En natuurlijk dan een portretje schieten. Doe de camera daarom niet in een fototas. Hou hem bij de hand. De camera is een hulpmiddel ten dienste van jou en niet omgekeerd. Ga gewoon een tijdlang lang pretentieloos knippen. Niet tussentijds opladen. En kijk na weken eens wat voor pareltjes er tussen zitten! Werk ook eens een hele tijd met 1 lens en probeer alle mogelijkheden daarvan uit. Misschien is die lens wel helemaal niet geschikt voor het onderwerp. Maakt niet uit. Het kan tot hele verrassende resultaten leiden. Je kunt je ook een inschrijven voor een goede workshop (dwz een workshop waar jij wijzer van wordt en niet de zgn. docent) of een cursus. Kies dan juist iets wat nieuw voor je is. Je kunt ook eens overstappen naar een andere medium, zoals video. Maar laat vooral die sociale media  links liggen. Wie zijn die mensen die zo nodig jouw foto moeten liken? Het gaat om wat jij mooi vindt. Misschien ben jij wel veel verder met jouw denken over fotografie. Ik heb ooit iemand horen zeggen: "Na babymelk komt limonade, later een biertje en pas later komt dat eerste glaasje wijn". Smaak moet je dus ontwikkelen. En die ontwikkeling staat nooit stil, mits je maar open staat om te kijken en te leren. Zo ben ik begonnen met gearrangeerde stillevens, landschappen en nu meer bezig met de bebouwde omgeving en mensen. Van gecontroleerde naar veel meer spontane fotografie. Plak je daarom niet te snel een etiket op van natuurfotograaf of modefotograaf enz. Zoek contact met fotografen van jouw niveau die je eerlijk hun mening zeggen en verder je op weg helpen. Kijk ook eens naar de visie van andere beeldende kunstenaars. Waar zijn zij mee bezig?

    Genezen van de blokkade? Ga dan fris aan de slag met een project zoals een website, een tentoonstelling of een fotoboek. En geniet van jouw resultaten.

     

    Bij mij heeft dit allemaal geholpen. Jullie veel succes gewenst.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 389 keer bekeken

  • Mentoraat Fotobond

    8 april 2016

    Vijf sessies in Dordrecht. Mijn mentor is van de Fotobond: Jan Tito, een man met veel kennis van zowel schilders als fotografen. Heel leuk om te zien en te horen met welke voorbeelden hij steeds kwam opdagen. Heel inspirerend. Vooral de aspecten verbeelding, emotie en zeggingskracht kwamen aan bod. Aan de deelnemers werd van tevoren gevraagd na te denken over hun stijl van fotograferen en over de aspecten die zij verder wilden ontwikkelen.

    Als voorbereiding op de bijeenkomsten had ik al goed nagedacht over een onderwerp. Mijn keuze werd de stadsnatuur. Binnen dit onderwerp zijn er meerdere thema’s te verzinnen. Het groen in de stad, hoe recreëren mensen in de stad, wat betekent het voor hen, het oprukkend asfalt en woningbouw enz. Kortom heel veel thema’s binnen 1 onderwerp.

    Ik ben vrij ruim begonnen, gefotografeerd in parken en volkstuinen, een zwaan op een nest  van afval enz.. Gezien de tijd moest ik mij wel beperken. Uiteindelijk heb ik gekozen om de plannen voor de aanleg van een snelweg door het Lage Bergse bos te beeld te brengen. Niet als protest, dat heeft toch geen zin. Meer de zorg over wat er aan moois verloren dreigt te gaan.

    Ik ben met speelgoedautootjes aan de slag gegaan in het bos, aardewerk beeldjes van konijn in bomen gezet, tot verbazing van de wandelaars en mountainbikers. Veel gewerkt met collages en meervoudige belichting om contrasten in 1 beeld te vangen. Maar het werd niet echt wat ik wilde. Ik vond het te gemaakt. Ik was mijn verhaal te geforceerd aan het vertellen. Uiteindelijk ben ik gekomen tot een impressionistische vertaling van het bos. Mijn beleving, mijn gevoel bij de Rotterdamse wildernis.

     

    Nu het project is afgerond, maak ik de balans op: welke foto’s zijn het best gelukt en waarom en wat heb ik geleerd?

    1. Beperk jezelf. Fotografeer met regelmaat meerdere situaties of onderwerpen, maar kies slechts 1 thema. Probeer daar zo alle kanten van te ontdekken en in kaart te brengen. Het grote probleem hierbij is, wanneer stop je, wanneer is het genoeg?
    2. Maak het verhaal niet te af. Soms vertel je met 1 of 2 foto’s al het hele verhaal. Laat wat te raden over voor de kijker. Misschien kan je hem wel een beetje sturen door een pakkende titel te gebruiken.
    3. Hou het simpel, maak het niet te complex. Stel grenzen ook aan je bewerkingen.
    4. Neem eens een schilder of een kunstenaar die 3 dimensionaal werkt als voorbeeld. Niet om na te apen, maar als inspiratie.
    5. Overdrijf, speel met kleuren, surrealisme, symboliek en humor zijn aspecten die een rol kunnen spelen. Allemaal vormelementen en tools die je kunt inzetten om je verhaal beter te vertellen
    6. Vergeet vooral je eigen beleving bij het onderwerp niet. Wat is mooier als je jouw emotie bij het onderwerp kunt overdragen?

     

    Zie ook mijn blog Rotterdams groen

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 489 keer bekeken

  • Landschapsfotografie

    14 januari 2016

    Mij boeit landschapsfotografie het meest. Mijn fotoapparaat is mijn maatje om gezellig mee op uit te gaan. Ik hou van de ruimte om me heen, de lijnen, kleuren, structuren in het landschap en gewoon het heerlijke buiten bezig zijn. Voor echt mooie landschapsplaatjes moet je vroeg opstaan of laat op pad gaan om dan het mooiste licht te pakken. Of slecht weer trotseren om dreigende luchten en reflecties in regenplassen te fotograferen. Niets voor mij. Ik vind dat soort geijkte mooie plaatjes ook niet lang boeiend. Ik benader het landschap liever op een iets meer abstracte manier. En dat is best moeilijk. Ok, niet iedereen zal het kunnen waarderen, maar als ik het maar mooi vind.

    Wat zijn dan mijn mogelijkheden? Ik heb daar al vaker een blogje aan gewijd. Op de camera kan ik kiezen voor een lange sluitertijd of een meervoudige belichting, Ik kan out of focus fotograferen, tijdens het knippen bewegen of ergens doorheen fotograferen (water, glas enz). Ik kan gebruik maken van de eigenschappen van verschillende objectieven, van lensbaby, macro tot supergroothoek of tele, om bepaalde effecten te verkrijgen. En ook achteraf zijn er mogelijkheden om tot abstractie te komen. Zo biedt Photoshop mij de mogelijkheid om te knippen en te plakken, foto’s over elkaar heen te leggen, textures, extra vignettering, blur of vervorming toe te voegen enz. Of omzetten naar zwart wit om zo meer dramatiek in het beeld te krijgen. Ik zit graag, als het buiten regent, achter de computer om met eerder genomen foto’s te “spelen”.

    Maar het begint allemaal met anders kijken. Compositie, lijnen, vormen, kleur, dat zijn de elementen om mee te werken. Het concept is het startpunt van dit creatieve proces. Welke emotie wil ik delen, welk verhaal wil ik vertellen? Niet lukraak zo maar wat doen of in elkaar knutselen. En verder is een goed gedocumenteerd archief wel zo handig om uit te kunnen putten.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 627 keer bekeken

  • Groen Rotterdam

    21 november 2015

    Bij Rotterdam denk je snel aan files, hoogbouw en experimentele architectuur.

    Maar Rotterdam kent ook grote stadsparken, volkstuincomplexen, openbare daktuinen, stadsboerderijen en goed verborgen stadstuininitiatieven. Dit Groene Rotterdam zorgt voor een beter klimaat in de stad. En levert een nieuw beeld van Rotterdam op.

    Maar hoe het natuurlijke gezicht Rotterdam portretteren? Dat is de vraag waar ik mij het komende half jaar mee bezig wil houden. Oogstende volkstuinders, tegeltuintjes, een varen tussen stenen, een vogel op een nest van afval in de singel, de Spoortuin, de kilometerlange daktuin, mensen die recreëren in het park, verborgen schatten op Open tuinendag, het eiland Brienenoord (infrastructuur en natuur gecombineerd) of ’s nachts de vos gaan spotten in Ommoord? Of moet ik andere technieken inzetten en net zoals Groen links met een drone landschapsfoto’s gaan maken van wat nu nog een autoweg vrij Lage Bergse bos is?

    De eerste stap is in ieder geval: computer uit en hup naar buiten met de camera op zoek naar de Rotterdamse wildernis.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 503 keer bekeken

  • Het zijn MIJN foto’s.

    20 oktober 2015

    Ik maak geregeld mee tijdens het fotograferen dat mensen afwijzend en zelfs fel en agressief reageren als ik mijn camera op hen richt. Helemaal als ik bij een kinderspeelplaats of een kermis sta te fotograferen. Niet stiekem achter een boom verborgen, gewoon zichtbaar met een grote flinke lens en statief. Het is natuurlijk hun goed recht om te weigeren, dat respecteer ik ook, maar jammer is het wel. In de regel vraag ik vooraf netjes toestemming en vertel waar ik mee bezig ben. Vaak is dan al het leuke moment al voorbij of gaat men een geposeerde pose aannemen. Ik ben al heel wat tijd verloren aan gesprekjes en uitleg geven wat ik met de foto ga doen enz. En soms vergeet ik de tijd en ben gezellig aan de babbel en krijg een heleboel interessante informatie.

    Minder respectvol gaat men met mijn foto’s om. Ik maak geregeld mee, dat mijn foto’s gewoon zonder mijn toestemming worden gebruikt op websites, blogs en op sociale media als Facebook. Sterker nog, er wordt niet eens om toestemming gevraagd of mijn naam vermeld bij de foto. Zo plaatste een vakantiepark in Hellendoorn gewoon mijn foto’s op hun site en in hun brochure, werd er een behangetje gedrukt van een afbeelding van mij, kwam ik mijn voor fotowedstrijden ingezonden foto’s elders tegen enz. enz. Dit alles mag blijkbaar allemaal wel zonder toestemming.

    Op internet las ik een artikel van de fotograaf Meindert van Dijk over schending van het auteursrecht en wat je als fotograaf vervolgens kan doen. Hij verwoordt precies hoe ik mij dan voel, vernederd en een slachtoffer van diefstal.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1184 keer bekeken

  • Urban photography

    17 augustus 2015

    Bij landschapsfotografie wordt vaak gedacht aan bijvoorbeeld mooie plaatjes van bergen met een stromend beekje, verlaten stranden met een mooie lucht, bloeiende heidevelden met grondnevel. Meestal moet je daarvoor vroeg op of juist laat op pad, met een rugzak vol filters en gehuld in weinig charmante kledij.

    Maar je kunt ook in het stedelijk landschap fotograferen. Een heel interessant onderwerp.

    Urban landscape en urban nature photography is een vorm van documentaire fotografie die zich richt op het ecosysteem van mensen, natuur en de infrastructuur voor wonen, werken en transport. De mens zelf is hierbij zelden zichtbaar, wel wat zijn aanwezigheid of handelen achterlaat……. Straatfotografie zou ik daarom niet onder urban photography laten vallen. Ook denk ik bij urban photography niet aan pure architectuur of mooie stadspanorama’s.

    Ik wil de stad vastleggen hoe deze nu is, het (over-) leven, het zich aanpassen aan die stad, het verval, het gevecht om de ruimte, hoe recreëren mensen tussen al die stenen, de straattuintjes, de stadsparken, de omliggende tuinsteden….. Ik ben altijd op zoek naar bijzondere locaties, plekken veelal in Rotterdam waar mensen zo aan voorbij lopen.

    Bij de onderwerpskeuze is het van belang dat je:

    - een verhaal vertelt. Zoek in de details die het verhaal versterken:
    - de emotie van de kijker versterkt: vervreemding, dreiging, isolement enz.;
    - de stad vastlegt zoals deze nu is of zich aan het ontwikkelen is;
    - die bijzondere plekjes fotografeert die je goed kent.
    Alleen zo kan je het juiste tijdstip voor de opname kiezen;
    - op zoek gaat naar contrasten, zoals de mix van oude en nieuwe gebouwen, kleur tussen al die stenen, drukte en rust enz.;
    - naar ongewone objecten op zoek gaat. Urban photography betekent niet alleen gebouwen. Denk ook aan wat de sporen die mensen achter laten in de stad: graffity, advertenties, reflecties in winkelruiten, auto’s, paraplu’s, afval enz.;
    - kiest voor eenvoud. Isoleer het onderwerp in zijn directe omgeving.

    Nog enkele tips voor het maken van een urban landscape of in goed Nederlands een stadsgezicht. Je zult zien dat er veel overeenkomsten zijn met de de fotografie van het natuurlijk landschap!

    Compositie
    Net zoals in het veld is de compositie belangrijk. Behandel het urban landscape net zoals je in het veld zou fotograferen. Varieer daarbij veel in standpunt, net zolang totdat je alles in beeld hebt wat van belang is voor jouw verhaal. Zoek daarbij naar buitengewone standpunten en speel met de kijkrichtingen van de kijker. Hoe rekening met iets in de voorgrond, het middengedeelte, de achtergrond, kaders, de horizon en de lijnen. Denk ook aan het hyperfocaal scherpstellen.
     

    Sfeerwerking door licht, wolken reflecties
    Zoek naar mooie lichtomstandigheden en maak gebruik van de specifieke lichtomstandigheden van overdag en de avond. Je zult zien dat voortdurend, bij elke hoek van de straat bij wijze van spreken, het licht verandert. Neem je statief mee voor als de avond is gevallen en de sfeer in de stad weer is veranderd.

    Lenzen
    Bij landschapsfotografie grijp ik snel naar mijn supergroothoeklens. In de stad gebruik ik meerdere lenzen, mijn groothoek, een standaard en zelden ook een tele voor details.

    Kleur of kies bewust voor zwart/wit
    De...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 547 keer bekeken

  • Schilderen met licht

    30 maart 2015

    Het zal wel heel moeilijk zijn om een bloemetje of vlindertje haarscherp in beeld te brengen met een onscherpe achtergrond, maar het is ook een beetje saai. Ik ga graag wat creatiever aan de slag, zowel tijdens het fotograferen als in de nabewerking, en volg daarbij vooral mijn gevoel. OK, mijn smaak zal niet de smaak van een ieder zijn.

    Crocussen

    In andere blogs heb ik al geschreven over de lensbaby, over meervoudige belichtingen en de rol van de achtergrond. Nu wil ik nog even dieper ingaan op kleurgebruik, belichting en de rol van de voor- en achtergrond.

    Kleur moet je weten te gebruiken. Niet alleen de kleuren in je onderwerp, maar juist de kleuren in de voor- of achtergrond kunnen het beeld versterken. Ik zet de camera vaak midden in de struik en krijg daardoor bloemen op de voorgrond als een kleurwaas in beeld. Het mooiste is natuurlijk als dit een contrasterende kleur is.

    Door onscherpte (afstand, open diafragma) vertonen de kleuren zich in de vorm van vlekken en vlakken. In de vervaagde achtergrond kan je soms de schaduwen van een plant of paddenstoel in veelvoud terugzien. Dit gebeurt als er lichtreflecties in de achtergrond zijn (water, druppels, licht door bladerdek) en je de lens scherpstelt achter je onderwerp (out-of-focus).

    Door over- of juist onder te belichten manipuleer ik bij grote lichtcontrasten, zoals bij tegenlichtopnames, het beeld. Door onderbelichting wordt je foto donker met lichte accenten, bij overbelichting net omgekeerd. Vaak zie je alleen nog maar een silhouet tegen een donkere of lichte achtergrond. Door fotograferen met tegenlicht kan flare optreden, een kleureffect dat ontstaat door weerkaatsingen in de lens. Eigenlijk heb je een zonnekap om deze flare tegen te gaan, maar wie zegt dat je die flare niet juist wilt gebruiken in het beeld?

    Ik fotografeer in raw en heb de witbalans in de regel op automatisch staan. In de nabewerking bepaal ik dan de juiste kleurtemperatuur en verzadiging. Wel maak ik gebruik van een polafilter, een grijsverloopfilter of een oranje gelfilter bij het inflitsen (sneeuwvlokken) om tot een goede kleurweergave te komen.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 531 keer bekeken

  • Door de bomen het bos zien

    30 maart 2015

    Het is best lastig om tot een interessant en rustig beeld te komen van een bos. Alles draait om compositie, licht, vorm en structuur.

    Doorkijkjes, ochtendnevel of de invallende stralen van de zon kunnen een sfeervol beeld geven. Ik zoem graag in op een deel van de stammen, zodat je de chaos op de grond niet ziet.  Ik ga dan op zoek naar die bomen die interessant van vorm zijn en los staan van andere bomen. Als ik wat creatiever wil werken, dan gebruik ik graag een meervoudige belichting of een lange sluitertijdopname waarbij ik het beeld verschuif of kantel.



    In een bos kom je snel aan een langere sluitertijd. Dus het statief moet mee op de boswandeling.

    Probeer ook eens bewust van de vervorming van een groothoeklens gebruik te maken, door deze niet recht vooruit, maar omhoog naar de boomtoppen te richten.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 587 keer bekeken

  • Spelen met de onscherpte

    30 maart 2015

    Met de lensbaby, maar ook met een telelens (dichtbij scherpstellen) of een macrolens kun je lekker spelen met de onscherpte. De mate van onscherpte is afhankelijk van het gekozen diafragma. Hoe groter het diafragma, des te zachter de onscherpte. Hoeveel onscherpte is erg afhankelijk van smaak, maar over het algemeen kan je zeggen, dat mensen toch wel iets scherp willen hebben in het beeld. Een mooi onscherpte maakt de foto, sterker nog, door creatief om te gaan met de vervaagde achtergrond kan je het beeld meer kracht geven. Hoe kan je dat doen? Een van de technieken om een interessante onscherpte te krijgen is het fotograferen door vegetatie heen. Echt in de struik om tussen de bloemen kruipen dus. Een tweede techniek is de meervoudige belichting. Eén foto scherp en de tweede foto out of focus (manueel werken). Sommige camera’s hebben de mogelijkheid om foto’s combineren. Meer controle over het eindresultaat heb je als je zelf de twee beelden in Photoshop samenvoegt. Je kunt dan zelf bepalen voor hoeveel procent je de tweede foto wil laten meespelen om tot het dromerige effect te komen. De lensbaby is een derde methode om te spelen met de scherpte en onscherpte.
    Ik ben hiermee nog volop aan het experimenteren. De lensbaby geeft een heel andere onscherpte dan een macro- of telelens. Meer schilderachtig, niet zo gladjes. Met een telelens zal je meer de omgeving in het beeld kunnen betrekken, mooi als je bijvoorbeeld op de voorgrond dan een wazige bloem hebt met contrastrerende kleuren. Je kunt ook gebruik maken van het tegenlicht om interessante effecten te krijgen in de achtergrond. Als het regent of sneeuwt flits ik dan ook nog in. Ik gebruik in dat laatste geval een oranje gelfilter op de flitser om zo de sneeuwvlokken wat geler te maken en daardoor iets meer te laten afsteken tegen de witte achtergrond. Ook kunnen de schitteringen van zonlicht dat weerkaatst op een wateroppervlak mooie cirkels vormen in de achtergrond.

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 455 keer bekeken

  • Zwart wit landschappen

    30 maart 2015

    Saai grijs weer of uitgebeten luchten op een zonovergoten dag? Juist een reden om erop uit te gaan, maar dan voor zwart wit opnames. Alles draait nu om contrast, vorm en texturen.


    Tip: schroef de ISO eens omhoog en laat de ruis meedragen aan de sfeer van de foto. En fotografeer in raw en zet achteraf de foto om in zwart wit. Je hebt dan meer mogelijkheden om het beeld kracht bij te zetten.  

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 1125 keer bekeken

  • Meer blogs >>