Sinds kort ben ik in het bezit van een lensbaby. Ik had er al vaker aan gedacht, maar dacht met Photoshop of met Perfect 8 wel eenzelfde effect te kunnen bereiken. Na het zien van het werk van Sandra Bartoucha, Loulou Beavers en Andrea Gulickx was ik overtuigd. Er moest een lensbaby komen!

Met de lensbaby kan je spelen met de scherpte en waar die moet komen te liggen. De kop van de lens kun je verbuigen in de richting waar de scherpte moet komen te liggen. Heel anders dan de bekende scherptediepte van een gewoon objectief. De vervaging is rondom het object zichtbaar. Ik zal het zeker niet altijd gebruiken, maar speels en creatief is het wel.

Ik heb gekozen voor de ComposerPro  voor Canon, (dat is de lenshouder) met de sweet50 optic, een 50 mm lensje die je in de lenshouder plaatst. Er zijn ook andere lenshouders en optics en accessoires verkrijgbaar. Alle met een ander effect. De sweet50 wordt aangeraden om mee te beginnen.

Voor landschappen b.v. is er de Edge80 optic. Er is ook een 35 mm lensje, een fisheye, een soft focus, een pinhole enz. en voor de liefhebber een set disks om sterretjes en hartjes mee te toveren.

Er zijn ook composerpro’s voor andere merken camera’s en zelfs voor de mobiele telefoon.

 

Ik vind :

1) ten eerste de lensbaby heel leuk werken, niet makkelijk in het begin, wel verslavend en lekker licht om mee te nemen. In 1 hand heb je een 50 mm lens en 2 macrolenzen, statief is niet echt nodig. Het voelt als heel ambachtelijk werken. Afhankelijk van je camera kiest je voor A of M stand.

2) Ik hou van de onverwachte lichtvlekken (glas, water) en de prachtige blur

3) het spannend om beweging mee vast te leggen

4) en natuurlijk om de aandacht naar een bepaald punt te sturen

5) de lensbaby mooie effecten geven bij tegenlichtopnames (belletjes enz.)

 

Advies:

1) Als je met een lensbaby wilt beginnen, zet dan als eerste de dioptic op de camera voor jouw ogen optimaal. Je werkt namelijk uitsluitend met MF

2) Koop om te beginnen een composerpro met de sweet 50 en de vaste diafragmaring erop. De oude uitvoeringen hebben geen ingebouwde diaframering en werken met  lossen schijfjes die je in de optic moet plaatsen om het diafragma te regelen. Die moet je plaatsen met een magnetisch staafje in de optic. Lijkt mij dat je die schijfjes snel kwijt bent en niet erg handig als je buiten bezig bent.

3) Aangeraden wordt om te starten de lens rechtvooruit en een diafragma van f4 of F5.6. Hoe groter het diafragma hoe meer onscherpte. F 22 heeft bijvoorbeeld meer scherpte maar heeft ook erg veel licht nodig. Voor de macro zet je het diafragma op F2 of F2.5 mm en zorg je voor een snelle sluitertijd (zwak flitslicht??). Zodra je de ervaring hebt hoe de onscherpte uitpakt op de verschillende diafragma waarden, dan wordt het tijd om de lens te buigen. Trouwens je krijgt dan waarschuwingen van mensen dat er iets met je lens aan de hand is

4) Probeer boven de 1/60 aan sluitertijd uit te komen. Lukt dat niet, dan ISO bijstellen of werken met de lichtcompensatie.

5) Ik zet vaak de iso vast (wel begrenst) en de bracketing aan.

 

Geschikte onderwerpen zijn:

1) Een bloem met de macroconverters. Het effect zal dan toch anders zijn als een macro-opname van een bloem.

2) Een boeket

3) landschap met de edge80

4) Portret (vooral bruidsfotografie, kinderen)

5) Stilleven

6) Beweging (door het verschuiven van de lens komt er als het ware vaart in de foto

7) Lijnen, structuren

De composerpro met de sweet50 werkt vanaf 19 cm. Met de 8 mm macroconverter van 0-21 cm. Met de 16 mm macroconverter van 6-15 cm. En met de 8+16 mm samen van 4-13 cm.

 

Handig om bij je te hebben zijn:

Plastic zak, een schaartje, een pincet, een spuitbus met water, reflectiescherm zilver of goud, een paraplu om wind tegen te houden (je komt dan wel inmiddels handen te kort), een zwak flitslichtje.

Het vergt enige oefening en doorzettingsvermogen om met de lensbaby onder de knie te krijgen. Ik zal het zeker niet altijd willen toepassen, want dan wordt het een trucje dat snel gaat vervelen. Maar het effect kan heel subtiel en smaakvol worden toegepast, waardoor het beeld een fijne uitstraling kan hebben.