Schilderen met licht
Het zal wel heel moeilijk zijn om een bloemetje of vlindertje haarscherp in beeld te brengen met een onscherpe achtergrond, maar het is ook een beetje saai. Ik ga graag wat creatiever aan de slag, zowel tijdens het fotograferen als in de nabewerking, en volg daarbij vooral mijn gevoel. OK, mijn smaak zal niet de smaak van een ieder zijn.
In andere blogs heb ik al geschreven over de lensbaby, over meervoudige belichtingen en de rol van de achtergrond. Nu wil ik nog even dieper ingaan op kleurgebruik, belichting en de rol van de voor- en achtergrond.
Kleur moet je weten te gebruiken. Niet alleen de kleuren in je onderwerp, maar juist de kleuren in de voor- of achtergrond kunnen het beeld versterken. Ik zet de camera vaak midden in de struik en krijg daardoor bloemen op de voorgrond als een kleurwaas in beeld. Het mooiste is natuurlijk als dit een contrasterende kleur is.
Door onscherpte (afstand, open diafragma) vertonen de kleuren zich in de vorm van vlekken en vlakken. In de vervaagde achtergrond kan je soms de schaduwen van een plant of paddenstoel in veelvoud terugzien. Dit gebeurt als er lichtreflecties in de achtergrond zijn (water, druppels, licht door bladerdek) en je de lens scherpstelt achter je onderwerp (out-of-focus).
Door over- of juist onder te belichten manipuleer ik bij grote lichtcontrasten, zoals bij tegenlichtopnames, het beeld. Door onderbelichting wordt je foto donker met lichte accenten, bij overbelichting net omgekeerd. Vaak zie je alleen nog maar een silhouet tegen een donkere of lichte achtergrond. Door fotograferen met tegenlicht kan flare optreden, een kleureffect dat ontstaat door weerkaatsingen in de lens. Eigenlijk heb je een zonnekap om deze flare tegen te gaan, maar wie zegt dat je die flare niet juist wilt gebruiken in het beeld?
Ik fotografeer in raw en heb de witbalans in de regel op automatisch staan. In de nabewerking bepaal ik dan de juiste kleurtemperatuur en verzadiging. Wel maak ik gebruik van een polafilter, een grijsverloopfilter of een oranje gelfilter bij het inflitsen (sneeuwvlokken) om tot een goede kleurweergave te komen.